Zarboutan nout kiltir

Il était une fois... Jean-Baptiste de Lescouble (1776-1838)

22 juillet 2008, par Georges Gauvin

Jean baptiste de Lescouble est un personnage connu de tous ceux qui s’intéressent peu ou prou à l’histoire de La Réunion. On peut dire de lui qu’il est, pour notre île, un témoin-acteur attentif des évolutions de son temps, lequel est incontestablement essentiel pour l’avenir de la colonie.
Il a eu la chance de vivre une période importante de notre histoire, d’avoir apporté sa pierre à l’édifice ainsi que d’avoir relaté méthodiquement, par la plume et le dessin, les grands évènements et le quotidien de la vie de la coloniale dans un système d’exploitation fondé sur esclavage....

Une période importante pour la construction de notre île.

Lorsque naît Jean-Baptiste, la France est déjà dans la crise qui va la conduire à la première Révolution française de 1789. Quand il arrive en France pour faire ses études, comme un certain nombre de jeunes de son temps, la révolution est sur le point d’éclater et c’est là-bas qu’il va vivre ces évènements. En 1796, le voici de retour dans son île.
1796, c’est justement l’année du fiasco Baco et Burnel, venus dans les Mascareignes pour tenter de faire appliquer le décret d’abolition de l’esclavage pris par la convention nationale, et qui se sont retrouvés rejetés à la mer et contraints à un voyage invraisemblable pour revenir en France.
1806-1807 : c’est le temps de grandes avalasses, des cyclones violents qui mettent à mal l’économie de la colonie.
1810 : Keating, s’empare de la colonie, au nom de la couronne d’Angleterre. L’île est sous occupation anglaise jusqu’en 1815.
1817 : la traite des noirs est interdite même si elle se poursuit de façon interlope. 1835 : l’esclavage est aboli dans l’île soeur. Dès lors ses jours sont également comptés à La Réunion.
Sur le plan économique, de 1815 à 1830 Bourbon abandonne peu à peu la culture du café pour s’installer durablement dans l’ère de la canne à sucre.
1830 : le Roi Charles X est renversé par des journées révolutionnaires à Paris et le roi Louis-Philippe met en place un régime "libéral".
1831-1832, le mouvement des francs créoles l’emporte sur les grands propriétaires de la colonie, c’est le début de "l’autonomie" de la colonie.
1838 : Jean-Baptiste de Lescouble meurt en 1838, sans avoir vu l’abolition de l’esclavage à laquelle semble-t-il, il s’était rallié, puisque comme on sait l’abolition de l’esclavage n’est effective qu’en 1848.

Jean-Baptiste, acteur du changement dans la colonie

Sans que l’on puisse lui donner un rôle de dirigeant dans les évènements qui vont agiter la colonie, on peut quand même affirmer qu’il a accompagné les changements qui ont eu lieu.
Ainsi a-t-il fait partie du mouvement des francs créoles : on dit qu’il était très proche de Robinet de Lasserve, créateur du journal "Le salazien", véritable théoricien et leader du mouvement des "francs créoles" qui débouche sur une importante réforme administrative dans la colonie - qualifiée d’autonomiste, et sur un rééquilibrage des influences entre grands et moyens propriétaires.
Puis, il s’est inscrit dans la ligne libérale en tant que partisan de la liberté de la Presse.
On sait aussi qu’il a entretenu des relations avec Eugène Dayot, poète lépreux et patron de presse à Saint-Paul, mis à l’écart de la bonne société pour sa maladie, son caractère, et ses idées abolitionnistes...
Mais c’est surtout, ses inventions, ses découvertes et son activité débordante qui le mettent en valeur à son époque.

G. Gauvin

(à suivre)


Lavé in foi... Jean-Baptiste de Lescouble ( 1776-1838)

Lescouble, lé assé bien konu par bann moun, i intérès l’istoir La Rénion kansré t’i solman in pé. Akoz li pé ansèrv konm témoin k’la viv sak li rakont. Li téi suiv bien tout sak téi éspas issi : bann zafèr konsékan, konm bann pti z’afèr la vi ordinèr.
Li lavé konm in shans viv dann in tan té inportan dann nout l’istoir, an avoir fé li-mèm déssèrtèn shoz, épi ossi an avoir rakont sak té i éspas, zour po zour, firamézir : li té i fé déssin épi li té i ékrir sak li téi oi dann in bann kayé. Dann son bann kayé, i trouv bon ransègman déssi la vi dann in koloni bazé déssi lésploitasion bann zésklav...

In tan inportan pou l’istoir l’évolision nout péi

Lèr Zan-batis lé éné, La Frans lété dann in malizé té i sar amène aèl dann la révolision 1789. Kant li ariv dann la frans pou fé son zétid, konm dann tan-la déssèrtèn jènn té i fé, la révolision i sar pété épi li la rèst la-ba dann tan la révolision-la. Lané 1796, li artourn La Rénion ; jistoman, lané-la, baco èk Bournel, i vien dann bann Maskarègn pou sèy vni fèr aplik l’abolision l’ésklavaz gouvèrnman La Frans la désidé pou bann koloni : lo z’afèr la mal fini poulé dé boug vik la rofoul z’ot bato épi zot té oblizé fé in gran karé k’i fini pi’vèy pa koman, pou zot rotourn l’androi zot té i sort.
1806-1807 : dann tan-la lavé in bon pé la tanpète, téi apèl sa bann "z’avalass" : dizon in bann for siklone la bien fatig lékonomi La Rénion.
1810 : Keating, in shèf bann z’anglé i karsèr La Rénion pou lo roi l’Angleterre. La koloni i viv sou rézime la dominasion bann z’anglé ziska l’ané 1815.
1817 : I intèrdi fé la trète bann noir, mèm si i kontinié pae d’sou, dann l’ilégalité.
1835 : l’ésklavaz lé aboli dann bann koloni bann z’anglé ; la rénion galman, l’ésklavaz lé kondané pou disparète.
Déssi la késtion lékonomi rant 1815 épi 1830 la plantasion kafé i dékaniy firamézir, épi la plantasion kann i prn la rolèv.
1830 : Bann parizien i dépotole lo roi Charles X épi lo roi Louis-Philippe, i ranplas Charles X : li mète an l’èr in rézime pli libéral.
1831-1832 : mouvman bann Fran-kréol i niabou kapote la mazorité bann gro propriétèr : lo konsèy kolonial i ranpla lo konsèy zénéral. bann z’istorien i apèl sa lo rézime l’otonomi. dan la koloni.
1838 : Jean-baptiste de Lescouble i mor. Li oi pa lo l’abolision lésklavaz. Tout sak té i koné ali, té i di li té in partizan l’abolision. Toulmoun i koné, arienk lané 1848, la fé l’abolision pou vréman ; Issi lété lo 20 désanm 1848.

Jean-Baptiste, in moun la vanz pou lo shanjman.

Bien sir, li té pa in gran dirizan lo shanjman mé li la mète son kapasité pou vanj pou lo shanjman. Li lété la kan épi oussa, lavé lo shanjman. sak lé sir sé k’li lété in dalon Robinet de Lasserve épi li té dann mouvman bann fran-kréol avèk li. Li la travay avèk son kamarad dann journal "Le Salazien" : zot i ariv diminié lo pouvoir bann gro propriétèr épi donn in plas bann moiyin. Nou la fine dir lo konsèy kolonial i ranplas lo konsèy zénéral, avèk in pé plis pouvoir épi, konm té i di dann tan-la, l’otonomi pou la koloni.
Aprésa, li la rant dann mouvman libéral épi li la défann la libèrté dann zournal.
Li té i frékant kan li té i gingn Eugène Dayot, in poète lavé la lèpr, épi té i diriz in zournal Saint Paul. dann la koloni, bann z’ésklavazist té i èm pa bononm-la akoz son maladi, son mové karaktèr épi son pozision pou l’abolision l’ésklavaz.
In n’ot afèr li la zoué in bon rol sé tout kalité z’objé li la fé avèk son min, bann z’afèr li la invanté, sak li la trouvépar li-mèm épi tout travay li té i fé déssi son bitasion, sansa pou ède lé z’ot.

G. Gauvin

(la pankor fini)


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