Il était une fois... Louis Timagène Houat (1809-1880)

20 mai 2008, par Georges Gauvin

Notre histoire a oublié un grand nombre de ses acteurs : oubli des gens qui n’ont pas fait quelque chose d’officiel ou d’extraordinaire, ou encore dont les médias de leur époque n’ont pas crû devoir retenir le nom ou les actions. Même lorsque certains acteurs se sont fait connaître de leur temps, l’histoire les a parfois oubliés. On peut dire qu’il en est ainsi de Louis Timagène Houat, perdu pour nous durant un siècle ou davantage, à peine connu aujourd’hui. Pourtant, voilà quelqu’un qui n’aurait jamais dû tomber dans l’oubli. Mais la vie est comme elle est, et c’est une chance extraordinaire qu’on ait pu retrouver cet homme-là.

La redécouverte de Louis Timagène Houat

Selon Raoul Lucas, sociologue et universitaire réunionnais, c’est en 1970, à la bibliothèque nationale, qu’il fait la rencontre fortuite du roman “Les Marrons” dont Houat est l’auteur alors qu’il ne connaît ni l’auteur, ni l’œuvre. On comprend bien son émotion face à la découverte de ce véritable trésor. En 1986, un exemplaire de l’édition originale du roman se trouve dans le legs fait par la famille Barquisseau à la Médiathèque de Saint-Pierre. En 1989, enfin, le CRI fait rééditer l’ouvrage de Louis Timogène Houat, lequel sort, enfin, à demi de l’ombre.

Sa première apparition dans la vie de la colonie

Il n’a que 16 ans lorsqu’il présente sa candidature en tant qu’instituteur. Il est recalé, parce qu’il y a, officiellement, suffisamment (!) d’écoles élémentaires à Saint-Denis, pas pour formation insuffisante ! Or, le jeune homme est un libre de couleur : on se souvient que ceux-ci ont toutes les peines du monde à pouvoir fréquenter une école de la colonie. Lacaussade a dû partir pour Nantes, Célimène n’est pas allée à l’école, Lislet Geoffroy a été, jusqu’à l’âge de 16 ans, formé par son père. Peut-être en est-il de même pour Timagène, neveu, dit-on, de Jean Baptiste Lislet Geoffroy.

Le révolté et l’exilé

En décembre 1835, Timagène est arrêté par les forces de Police à son domicile ; on le soupçonne d’être au centre d’un complot. Bien sûr, on ne trouve pas d’armes à son domicile, mais des publications à caractère séditieux puisqu’il s’agit ni plus ni moins de lutter pour l’abolition de l’esclavage. Le tribunal de la colonie a la main lourde pour les sept libres et les quatre esclaves associés à Timagène dans le prétendu complot. Malgré la grâce accordée par le roi Louis-Philippe, le jugement est exécuté et Timagène se retrouve à Paris. La Cour de Cassation va cependant le laver de cette condamnation. Nouvelle affaire de littérature séditieuse fin 1844 et de nouvelles procédures sont diligentées contre Houat et son ami martiniquais Bissette.

Le militant et l’écrivain

On connaît de Timagène deux œuvres : en 1838, il publie un pamphlet intitulé “Le proscrit de l’île Bourbon à Paris”, et en 1844, son roman engagé “Le Marron” où il prend le parti des marrons, en lutte pour l’abolition. Non seulement c’est le premier roman de la littérature de La Réunion, mais en plus, c’est un ouvrage militant. En 1849, il se présente aux élections à La Réunion et vient affronter le procureur qui l’a fait condamner : première élection de la période post-abolitionniste, première fraude massive chapeautée par le commissaire Sarda Garriga. Houat est battu. Il ne se mêlera plus de la vie politique et sociale de son île.

Le médecin-chercheur

Timagène Houat fait des études de médecine à Paris et s’engage dans la recherche. Il fait des découvertes importantes notamment dans le domaine de l’homéopathie. Mais on ne le revoit plus à La Réunion : ce qui explique peut-être l’oubli de ses compatriotes. A nous de lui redonner sa place dans notre histoire, dans notre culture et dans notre littérature, puisque La Réunion a retrouvé son enfant.


Lavé in foi.........Louis Timagène HOUAT ( 1809-1880)

Nout listoir la oubli in bon pé dmoun la fé aèl (sansa sé nou k’i koné pa nout listoir ! ). Si ou té pa in moun ofisièl, si ou la pa fé in n’afèr éstra-ordinèr, in bon konm in mové z’afèr, kont pa dsi : li bash aou, in poin sé tou. Pétète akoz kréol i ékrir pa in bon pé. I apèl sa nout tradision oral ! Mèm kan ou la fé in nafèr inportan, déssèrtinn foi, i koné pi aou.Ni pé dir sa pou in moun konm Louis Timagène Houat. La pèrd ali lontan mèm épi par koud shans la artrouv ali. A domi, vik mèm zordi, li lé pa bien koni

La Rénion i artrouv son zanfan.

In amontrèr Linivèrsité La Rénion, Raoul Lucas i rakont, lané 1970, la-ba dann Paris, san fé éspré, alor k’li l’apré rode in ot zafèr, ké li-mèm li la zamé antann parl Timagène Houat, li bite dossi lo liv « Les marrons » dannn la bibliotèk nasional. Li rakont koman la fé ali konm in sézisman. Dizon, pou li, té konm si li la trouv in trézor : sa in n’afèr in moun i èm la kiltir rénionèz i pé konprann. Aprésa, lané 1986, la famiy Barquisseau la donn in paké z’afèr la médiatèk Sin-Pierre. An parmi lavé lo roman Timagène Houat, bann liv la sort an promié..Lané 1989, le CRI la déside fé in nouvo lédision lo liv. ..Louis Timagène Houat i sort in pé dann fénoir.

Lané1825, i antan parl dé li Sin-ni..

Li nana sèz an solman épi li vé rouv in lékol élémantèr. Li gingn ar pa son konkour, pa akoz li mank nivo, mé pars nana lékol élémantèr an sifizans, Sinni(sa bann ofisièl la koloni i di sa !). Solman koman li la fé pou an avoir lo nivo,vik li la pa parti lékol.... ni ansouvien Lacaussade la parti kolèj Nantes. ; Célimène la pa gingn alé lékol ditou ;Lislet Geoffroy, ziska sèzan, sé son papa la donn ali l’instriksion. Alors, Timagène, ousa li la gingn son formasion, sirman dann son famiy si sète-la lé bien instruiyé.

Lo révolté épi lo légzilé

Kossa li fé aprésa, pandan plis dizan ? Pèrsone i koné pa . Solman lané 1835, moi d’désanm , in gran matin la loi i karsèr son kaz, i arète ali épi i mète ali o ségré. I arète ossi son bann dalon, lib konm zésklav ; Solman si la kaz banna na poin fizi, nana liv épi zournal pou lite kont lésklavaz ; Nana mèm, in rovi in martiniké i apèl Bissette i sort fé dann Paris. Koman Timogène la niabou an avoir so révi-la ? Pèrsone i koné pa. ... Tribinal, la min lé lour : in pé lé déporté, in pé banna i mète la prizon, bann zésklav i anvoy l’île Sinte-Mari, madégaskar. Lo roi Louis-Philippe i grasié azot mé la koloni i s ’anfou, i aplik lo zizman. La kour kassasion Paris va kass sa ;
Lané 1844, Houat avèk Bissete lé pri ankor dann in n’afèr litératir danzéré. Banna i sézi troi balo liv, zot la anvoy par bato la Martinik. Gouvèrnman i rode ankor pou mète azot la prizon.

Lo militan épi l’ékrivin.

Zot la konpri Houat i vanj pou labolision lésklavaz. Li ékri ossi : dé liv. Inn sé « Un proscrit de l’île Bourbon à Paris. », l’ot sé « Les marrons ». Son litératir avèk son konba, inn lé mayé avèk l’ot.. Lané 1849, li prézant ali zéléksion La Rénion : promié zéléksion, promié frode protézé par Sarda-Garriga. Houat i pèrd kont lo prokirèr la fé kondane ali.Li may ar pi avèk zéléksion épi avèk la vi dann La Rénion.

Lo médsin.

Houat i fé zétid médsine dann Paris. Li gingn son diplom épi li fé bann roshèrch ; i prétan, li la trouv zafèr konsékan pou l’homéopathie ; Li mor lané 1880 san rotourn La Rénion. Pétète pou sa, son péi la près oubli ali... Sé. a nou, fé artrouv ali lo plas i mérite ali, dann nout listoir, dann nout litératir, dann nout kiltir vik astèr la rénion la artrouv son zanfan.


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